travelogue-alaska-2019.reismee.nl

Moose Pass

Met spijt in het hart hebben we ons huizeke in Homer met dat schitterende uitzicht vanmorgen verlaten om de rest van het Kenai Schiereiland te verkennen. We zijn gestopt in Soldotna, maar daar was geen sik te zien. We hebben effe halt gehouden aan een Russisch-Orthodox kerkske maar als ge ne foto van dat ding hebt genomen, staat ge daar verder ook maar te schilderen, dus hebben we effe een omwegje gemaakt naar Kenai, een stadje met ongeveer 7000 inwoners. We dachten daar wel wat leven te vinden en het vrouwke in het visitor center vertelde ons met veel enthousiasme wat Kenai allemaal te bieden had: old town had een rijke cultuurhistorische geschiedenis, het stadje lag aan de Ring of Fire met 3 actieve vulkanen, en er waren schitterende wandelroutes en wildlife viewing. Dat laatste klopt helemaal, en dat is ook waarvoor je naar Alaska moet komen: natuur, natuur en nog eens natuur! Maar voor veel cultuur of wat shoppen, kiest ge beter een andere bestemming. Die old town bestond uit een paar houten huiskes uit de jaren stillekes en die vulkanen kon ge amper zien vanwege de mist en rook. We zijn tot nu toe goed gespaard gebleven van die bosbranden op Kenai want hier is begin juni de miserie begonnen en het brandt op sommige plekken nog altijd, maar vandaag hebben we toch terug door een strook vol afgebrande bossen en nieuwe rookpluimen gereden. Omdat we in Kenai onze meug of andere interessante dingen ook niet vonden (op een saloon na) zijn we maar ineens doorgereden naar Moose Pass waar we onze laatste nacht doorbrengen op het schiereiland. Morgen nog een wandeling doen in het bos hier vlakbij, misschien kunnen we eindelijk die berenspray eens uittesten, haha, en dan terug naar Anchorage. Nog 1 nachtje in de buurt van de luchthaven en dan zit het er weer op, dit roadtripke. Ik verheug me al op de film en het eten in die vlieger, pfffff. Anyway’: als ik Alaska mag samenvatten in een paar woorden: adembenemende natuur, rust en stilte, weidsheid, zen, heel vriendelijke mensen en het ruige wildernisgevoel. Mijn absoluut favoriete uitdrukking: bearfooting! I love it. Ik geef nu graag de spreekwoordelijke pen door aan mijn motjes zodat zij hun indrukken van Alaska ook even kunnen ventileren (en ik op mijn gemak een ijskoud pintje op de veranda kan gaan sippen). Bedankt om onze belevenissen tijdens dit roadtripke mee te volgen. Zondagavond (Belgische tijd) zijn we terug thuis. Over and out......

Bedankt voor de spreekwoordelijke pen, motje. Inge hier aan het woord.Bij het samenvatten van mijn impressies kan ik niet anders dan terugdenken aan de schitterende landschappen en uitgestrekte vlaktes waar we hier getuige van zijn geweest. Alles is hier ongerept en puur natuur...en dan heb ik het niet enkel over de fauna en flora maar ook over de levenskunst van de locals en de reizigers die te gast mogen zijn in dit prachtige land. Ruig, maar met een blanke pit, zeg maar. Ik heb genoten van vrijheid, van rust, spontaniteit, en ik ben soms weggedroomd. Verder heb ik me verbaasd over hoe mensen het klaarspelen om hier een leven op te bouwen, wanneer je je bijvoorbeeld realiseert dat de eerstvolgende supermarkt een paar honderd mijl verderop te vinden is. Elke dag inkopen doen in de Delhaise zit er hier niet in. Alles is hier een trapje lager, tot op het randje van het ondenkbare voor ons, maar het zal de plaatselijke bevolking een worst wezen. Hier geraak je niet zomaar verzeild. Voor wie hier zijn thuishaven heeft gevonden, is dit een bewuste keuze, waarbij respect voor de natuur, mens en dier hoog staat aangeschreven. En dit maakt dit land een stukje wereld waar ik ben van gaan houden. Bedankt Motjes om deze schitterende reis samen met jullie te mogen meemaken!

Mama Rita nu: wat me op de eerste plaats bijblijft, is de weidse, ongerepte natuur. In Alaska denkt men hoofdzakelijk aan de fauna, flora, biodiversiteit en ze laten de natuur echt natuur zijn. Ik had eigenlijk verwacht meer dieren van dichtbij te zien, maar ben toch blij dat ik geen moose heb omver gereden.... Wat me hier heel erg aanspreekt is het levensritme. De mensen zijn heel vriendelijk en rustig en jagen zich nooit op, ondanks het feit dat ze een hard leven hebben. De meesten lijken op een stort te wonen en verzamelen precies van alles en nog wat maar ze gebruiken ook alles. Veel mensen ziet ge hier wel niet, ik vraag me af wat die allemaal doen. Voor jonge mensen zal het wel heel moeilijk zijn om hier te leven, tenminste die indruk heb ik. Ik zou hier niet kunnen leven, hoe mooi het hier ook is. Ge moet uit heel goed hout gesneden zijn om hier te kunnen overleven !!

En tenslotte motje Cyn: Wat een zalige vakantie!! We hebben op een compleet ander ritme geleefd dan thuis! Het gaat weer aanpassen worden in la petite Belgique. Met de hittegolf in het vooruitzicht wordt het blijkbaar weer terraskesweer met een koele frisse pint. Een pint...in Alaska.... het heeft wat voeten in de aarde om eraan te komen. Onder de 21 jaar sowieso strafbaar om eraan te lurken, maar in Alaska moeten 4 volwassen dames met een gezegende leeftijd ook hun ID laten zien. De eerste keer streelde dit ons ego, ha ja, we zien er precies nog piepjong uit! Maar na enkele keren werden we er toch een beteke ambetant van. Ga je even met 2 naar de liquorstore en ene heeft zijn ID bij en de andere niet,vergeet het,he... no booze!! Oppassen dat ik straks in de Delhaize in Munsterbilzen niet mijne pas laat zien aan de kassa,haha ! Voila,ik ga er mij nog eentje opentrekken en nog even genieten van het prachtige uitzicht. Fijn dat jullie allemaal onze uitspattingen hebben meegevolgd hier in dit prachtig stukje wereld! Sante en tot binnenkort. X

Reacties

Reacties

Ann Chorkawa

Bedankt voor die boeiende en leuke vertellingen, het was leuk om dit alles lezen en zodoende ben ik met een beetje fantasie van mijnentwege ook in Alaska geweest

Sara Peters

Wat een mooie belevenissen dat jullie hebben meegemaakt. Dit zal ongetwijfeld voor altijd op het netvlies geplakt blijven.... zooo leuk om met jullie, in mijn hoofd, meegereisd te hebben! ? Ik heb genoten van de, in Sally’s stijl, sappige verhalen. ?

Peggy

Wat een boeiende reis! Cultuurschok als jullie terug komen.

Willy en Liliane

Bedank voor de mooie reisverslagen! Prachtig dat jullie er van genoten hebben.

marleen vandersteegen

de reisverhalen hebben mij deugd gedaan, het was alsof ik mee was. veilige vlucht terug naar huis

Yvonne

Dank je wel voor het mooie reisverslag .Een veilige terugreis .

Christ Havermans

Het was mooi om jullie te volgen in een voor ons onbegrijpelijke wereld denk ik.
Aan de hand van de foto's was wel te zien dat de natuur daar van onbeschrijfelijke schoonheid is.
Bedankt voor de mooie reisverslagen en foto's, en een veilige en rustige terugvlucht, en hopelijk is het niet te moeilijk om je thuis weer aan te passen.
Speciale groetjes aan Inge.

Marie claire

Prachtig dat we u reis hebben mogen mee volgen.
Een heel mooie reis .
Geniet nog van u laatste dagen.
Groetjes.
Yvan en Marie claire.

Lieve Vandersteegen

Ik heb genoten van jullie reisverslagen . Het was top verteld .Cynthia zal me nog wel alles in geuren en kleuren vertellen . Geniet nog van die paar dagen .

Mama en zoon

Safe flight home!! Hier zit er ene bearfooth op hete kolen ✈️❤️??

Lea

Het kan toch niet waar zijn dat jullie trip er al op zit. Zulke mooie verhalen en foto ‘s. Ik dacht dat het nog een week zou duren helaas. Een dikke merci voor dit mooie reisverslag . Alles bundelen teksten en foto’s en aan ons bezorgen Dit was gewoon prachtig en verslavend tegelijkertijd. Een heel goeie terugreis en tot in België onder een stralend blauwe hemel. Aangezien jullie 31 graden hadden in Alaska zal de aanpassing hier wel meevallen. Grrrrr en tot kijk.

Claire en Flip

Ook wij hebben jullie gevolgd .Van dat prachtig land hebben we op deze manier wat kunnen meegenieten.Bedankt hiervoor en welkom terug thuis .

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!