travelogue-alaska-2019.reismee.nl

Anchorage, part 2

Vandaag heel erg vroeg, heel erg zen en op het gemakske Anchorage verkend. Leuk stadje, dat vooral erg mooi gelegen is tussen wat bergen (die nu helaas amper te zien zijn wegens al die bosbranden) en de Cook Inlet. We zijn de dag gestart in een schoon boske/parkske net buiten de stad, Earthquake Park, waar we een stukske van de Tony Knowles Trail hebben afgetaffeld. Helaas zit er iemand in ons gezelschap met ne kapotte voet, dus een uit de kluiten gewassen hike zat er niet echt in. We hebben onderweg een paar schone views op de skyline van Anchorage gezien die helemaal niet lijkt op die van andere Amerikaanse steden. Kleiner, compacter en zonder wolkenkrabbers. We zijn ook nog effe naar Lake Hood gereden om naar een massa watervliegtuigskes te gapen aan de grootste waterlandingsbaan ter wereld. We zijn er zelfs in geslaagd effe te rijden op een landingsbaan zonder dat we het in de gaten hadden. Cool. Dan downtown in. Stelt ook niet veel voor qua oppervlakte en aanbod maar het is wel gezellig en lekker compact. We hebben dan maar de toerist uitgehangen: wat rondkuieren in giftshops tussen honderden pluchen moose en beren, ijskoude pintjes gedronken in het Hardrock Cafe, een rendier hotdog gegeten, en gewoon genoten van wat rond te loeren. Uiteindelijk zijn we terug effe de stad uitgereden naar Beluga Point waar ge Beluga’s kunt spotten. Wie onze IJsland blog heeft gevolgd vorig jaar, ziet de bui waarschijnlijk al hangen: we hebben er gene ene gezien, haha. We hebben daar wat rondgelummeld op dat strandje tot ik onverwachts de grond werd in gezogen, letterlijk, als in een moeras mijn twee voeten kwijt in een hoop kleverige leemachtige modder. Ik heb met heel veel moeite mijn voeten en mijn kostbare flipflopkes kunnen redden, mijn eergevoel helaas niet want het zag er allemaal behoorlijk belachelijk uit, maar het was even spannend en een vettige knoeiboel. Nu zijn we aan het relaxen in ons knusse (not) appartementje: muziekske, wat koken, aperitiefke, .... een zeer aangenaam dagje in zeer aangenaam gezelschap.